Certyfikat świadectwa energetycznego – nowy obowiązek przy sprzedaży i wynajmie nieruchomości

administrator 28 February 2023

28 kwietnia br. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące efektywności energetycznej budynków. Do sprzedaży i wynajmu nieruchomości będzie wymagany odtąd certyfikat świadectwa energetycznego. Co to jest, do czego służy i jakie wyzwania stawia przed właścicielami mieszkań?

Świadectwo energetyczne – co to jest i kogo dotyczy?

Certyfikat świadectwa energetycznego pokazuje zapotrzebowanie budynku na energię potrzebną do oświetlenia, podgrzania wody i utrzymania odpowiedniej temperatury w lokalu. Dokument określa także potrzeby energetyczne w zakresie wentylacji i klimatyzacji. Certyfikat jest związany z zagadnieniem efektywności energetycznej budynku i nowelizacją ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane z 2022 roku. Od 28 kwietnia 2023 roku posiadanie certyfikatu będzie wymagane od właścicieli, którzy będą chcieli wynająć lub sprzedać posiadaną nieruchomość. Co więcej, informacja o świadectwie powinna znaleźć się już w ogłoszeniu dotyczącym zbycia lub najmu lokal, jeśli dokument został już sporządzony.

Certyfikat świadectwa energetycznego przy sprzedaży lokalu

Nowością jest obowiązek przekazania świadectwa w momencie, gdy dotychczasowy właściciel zdecyduje się je sprzedać. Przekazanie dokumentu dla nowego nabywcy powinno odbyć się w momencie sporządzania aktu notarialnego zmieniającego status własności dla danego lokalu i zostać poświadczone notarialnie w tym samym dokumencie. W przypadku braku przekazania nabywcy dokumentu świadectwa, notariusz jest zobowiązany do przekazania informacji na temat grzywny grożącej za niewykonanie tego obowiązku. Grzywną zostaną objęte także osoby, które sporządziły świadectwo niezgodnie z ustawowymi wymaganiami. W przypadku najmu nie ma jednoznacznego, ostrego przepisu  o sankcjach, co pozwala przypuszczać, że może być trudny do wyegzekwowania.

Certyfikat świadectwa energetycznego przy wynajmie lokalu

Nowego obowiązku nie uniknie także osoba, która planuje wynająć dom lub mieszkanie. Znowelizowana ustawa zakłada, że kopia świadectwa musi być dołączona do zawartej umowy najmu. Jak możemy przeczytać w jej treści:

“Właściciel lub zarządca budynku lub części budynku, osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, przekazują odpowiednio nabywcy albo najemcy: (…) kopię świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci papierowej, albo wydruk świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci elektronicznej – przy zawarciu umowy najmu.”

Warto, w tym momencie zaznaczyć, że obowiązek dotyczyć będzie początkowo tylko nowych umów najmu.

Kto wydaje certyfikat świadectwa energetycznego?

Certyfikat świadectwa energetycznego budynku może zostać wydany wyłącznie przez osobę uprawnioną, wpisaną na listę Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Dane zostaną następnie udostępnione w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków oraz przekazane zlecającemu w postaci papierowej i elektronicznej. Dokument jest opatrzony unikalnym numerem nadanym w rejestrze oraz podpisem osobistym lub elektronicznym osoby uprawnionej.

Certyfikat świadectwa energetycznego – czemu służy dokument?

Świadectwo energetyczne ma na celu dostarczenie informacji na temat energochłonności budynku. Pozwoli to lepiej poznać i oszacować koszty, które przyszły najemca lub właściciel będzie musiał ponieść podczas użytkowania lokalu. Dokument wydawany jest w oparciu o ocenę energetyczną budynku, która uwzględnia zapotrzebowanie domu lub mieszkania na energię potrzebną do ogrzewania, podgrzania wody, oświetlenia, wentylacji i klimatyzacji.