Jak uniknąć nieporozumień przy przekazaniu nieruchomości po sprzedaży?
Wystawiłeś nieruchomość na sprzedaż. Klienci obejrzeli lokal i podjęli pozytywną decyzję — tak, kupujemy! Spotkaliście się u notariusza, wszelkie formalności dopełnione. Po kilku tygodniach spotykacie się na przekazaniu lokalu mieszkalnego i….zaczyna się:
Kupujący: A gdzie jest pralka ?
Sprzedający: Nie chcieli państwo pralki. Sprzęt został wyniesiony.
Kupujący: Żona miała wątpliwości, ale ostatecznie chcemy, aby pralka została.
W ten sposób zaczyna się klasyczna słowna przepychanka i dochodzenie swoich racji na zasadzie przecież mówiłam, przecież ustaliliśmy itd. Znacie ten schemat? Okazuje się, że przy sprzedaży lub kupnie lokalu często skupiamy się tylko na cenie samej nieruchomości. Przy negocjacjach o ostateczną cenę lokalu, często zapominamy ustalić, co zostanie w mieszkaniu lub domu w cenie transakcji. Aby uniknąć stresu i nieprzyjemnych sytuacji przy przekazaniu nieruchomości, warto jeszcze przed sprzedażą spisać protokół uzgodnień. Co to jest i co powinien zawierać taki dokument?
Protokół uzgodnień – co to jest ?
To dokument podsumowujący ustalenia między sprzedającym a kupującym lokal mieszkalny. Dokument nie jest umową sprzedażową, a dodatkowym zapisem dotyczącym obustronnych zobowiązań przy transakcji kupna/sprzedaży. Oprócz ceny i terminu wydania lokalu protokół uzgodnień powinien zawierać informację na temat wyposażenia, które zostanie przekazane wraz z lokalem.
Wśród przykładowych rzeczy mogą znaleźć się ruchomości, czyli np. sprzęty AGD, meble, szafy, sofy, oświetlenie, rolety, karnisze, zasłony lub inne wyposażenie. Oprócz wyposażenia mieszkania lub domu warto doprecyzować, co zostanie w garażu lub w piwnicy. Czy będą to praktyczne regały? A może materiały budowlane, które pozostały po remoncie? Takie wyposażenie może być dla kupującego atrakcyjne lub wręcz przeciwnie, stanowić problem i konieczność posprzątania po dawnym właścicielu. Doprecyzowanie tych kwestii pozwoli uniknąć stresu i niepotrzebnych nieporozumień przy przekazaniu lokalu.
Protokół uzgodnień – wymogi formalne
Protokół powinien także spełniać określone wymogi formalne. W dokumencie powinny znaleźć się m.in.:
- numer dowodu Sprzedającego
- numer dowodu Kupującego
- adres nieruchomości
- numer księgi wieczystej
- informacja o liczbie pomieszczeń i metrażu
- status własności
- cena nieruchomości
- termin przekazania lokalu
- listę elementów wyposażenia, które zostaną przekazane wraz z nieruchomością
- podpisy Sprzedającego i Kupującego
Protokół uzgodnień to dokument precyzujący ustalenia obu stron transakcji. Jego ustalenia powinny zostać spisane na etapie negocjacji i ustalenia ceny, ponieważ każde dodatkowe wyposażenie ma wpływ na wartość całkowitą nieruchomości.
Co ciekawe, często spotykam się z obiekcjami klientów, którzy nie rozumieją po co taki dokument w ogóle spisywać. „Przecież się dogadamy” – słyszę. Z doświadczenia wiem, że spisanie ustaleń pod, którym podpisują się obie strony, pozwala uniknąć rozczarowań i niepotrzebnych dyskusji. Jeśli więc chcesz być pewien, że ustalenia będą dla Ciebie korzystne, a dokument został spisany poprawnie, możesz skorzystać z usług naszego biura, które zapewni Ci wsparcie na każdym etapie sprzedaży.