Koszty dodatkowe przy zakupie nieruchomości – na jakie opłaty się przygotować?
Zakup nieruchomości to nie tylko cena samego lokalu lub działki. Fakt zakupu, proces uzyskania kredytu oraz skompletowanie wymaganej dokumentacji związane są z koniecznością poniesienia dodatkowych opłat, które warto uwzględnić swoim budżecie. Jakie koszty dodatkowe mogą pojawić się przy zakupie nieruchomości i jaką kwotę na nie przygotować?
Księga Wieczysta
Zakup mieszkania lub działki wiąże się z koniecznością wniesienia opłat sądowych związanych z założeniem lub aktualizacją księgi wieczystej. W przypadku zakupu nieruchomości od dewelopera jest to opłata za założenie księgi wieczystej w wysokości około 100 zł. Dodatkowo dla każdej nieruchomości należy uwzględnić koszty związanie ze wpisem potwierdzający prawa do nabytej nieruchomości w wysokość około 200 zł oraz wpisem hipoteki zwykłej w księgę wieczystą. Całość powinna zamknąć się w kwocie około 500 zł.
Podatek od czynności cywilnoprawnych
W sytuacji gdy nabyta nieruchomość pochodzi z rynku wtórnego, konieczne będzie zapłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), w wysokości 2% od ceny nieruchomości. Podatek należy zapłacić do 14 dni od momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży lub w momencie ustanowienia hipoteki. Kupując nieruchomość od dewelopera, jesteśmy zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych, ale płacimy za lokale kwotę powiększoną o podatek VAT, który odpowiednio wynosi 8 lub 23%, w zależności od metrażu i typu nieruchomości (mikroapartamenty, komórki lokatorskie, garaże).
Opłata przekształceniowa
Zakup nieruchomości z rynku wtórnego może wiązać się z koniecznością opłacenia opłaty przekształceniowej związanej ze zmianą prawa użytkowania wieczystego gruntów przeznaczonych na cele mieszkaniowe na prawo własności. Obowiązek uiszczenia opłaty od 2019 leży po stronie właściciela, który mógł spłacić jednorazowo opłatę z bonifikatą 30 % lub rozłożyć płatność na 20 lat, co stanie się dodatkowym kosztem nowego właściciela.
Opłaty notarialne
Zarówno przy zakupie nieruchomości z rynku wtórnego, jak i pierwotnego, niezbędne jest sporządzenie aktu notarialnego umowy kupna-sprzedaży. Maksymalna wysokość taksy notarialnej opiera się na wartości transakcji i została wyznaczona przez Ministra Sprawiedliwości. Podstawa taksy notarialnej opiera się na konkretnych przedziałach cenowych. Dla nieruchomości o wartości w przedziale 60 000 zł do 1 000 000 zł jest to 1010 zł + 0,4% od nadwyżki. Koszty notarialne rosną wraz ze wzrostem kwoty transakcji, ale wysokość opłaty notarialnej można negocjować.
Opłata dla biura nieruchomości
Zakup nieruchomości za pośrednictwem biura to także czasami konieczność zapłacenia prowizji. Wysokość prowizji obliczana jest na podstawie wartości nieruchomości i najczęściej oscyluje w granicach 2-4%. Współpraca z biurem oznacza jednak dostęp do ofert, których nie ma w ogólnodostępnych wyszukiwarkach, oszczędność oraz większą transparentność transakcji.
Koszty kredytu hipotecznego
Popularnym źródłem finansowania zakupu nieruchomości jest kredyt hipoteczny. Analizując umowę z bankiem, warto zwrócić szczególną uwagę na takie informacje, jak wartości prowizji dla banku, a także wartość RSSO i CKK, czyli całkowity koszt kredytu. Do kosztów okołokredytowych należą także opłata za wycenę nieruchomości oraz opłata przygotowawcza. Całość wynosi kilkaset złotych, w zależności od banku.
Umowa z bankiem może także zawierać obowiązek konieczności wykupienia dodatkowych produktów, jak na przykład obowiązkowe ubezpieczenie nieruchomości, ubezpieczenie na życie lub wypadek utraty pracy. Analizując atrakcyjność oferty, warto zwrócić uwagę na te kwestie oraz obowiązkowy okres, który obejmują.
Decydując się na zakup nieruchomości, musisz mieć więc świadomość kosztów, które wiążą się z samą transakcją oraz dodatkowych opłat związanych z opodatkowaniem czy kosztami kredytu hipotecznego. Pomoże Ci to ocenić faktyczną atrakcyjność oferty i podjąć korzystną decyzję. Jeśli jednak czujesz, że potrzebujesz w tym zakresie wsparcia, możesz również skorzystać z usług biura nieruchomości.